I denne informative og underholdende boken av Peter McGraw, som er grunnleggeren av det nye og spennende feltet evolusjonær forbruk, kaster forfatteren lys over hvordan vårt biologiske arv er relevant i hverdagen som forbrukere. Mens kultur spiller en viktig rolle, viser McGraw at medfødte evolusjonære krefter har en dyp innflytelse på hvilke matvarer vi velger, hvilke gaver vi gir, samt stilen på kosmetikk og klær vi bruker for å fremstå mer attraktive for potensielle partnere. Boken belyser også hvordan de kulturelle produktene som inspirerer våre fantasier, som kunst, musikk og religion, er sterkt påvirket av disse kreftene. McGraw viser at de fleste forbrukshandlinger kan knyttes til fire sentrale Darwinistiske drivkrefter: overlevelse (vi foretrekker kaloririke matvarer), reproduksjon (vi bruker produkter som seksuelle signaler), slektsvalg (vi gir naturlig gaver til familiemedlemmer) og gjensidig altruisme (vi liker å gi gaver til nære venner). Videre fremhever han liknende atferd mellom menneskelige forbrukere og et bredt spekter av dyrearter. Boken er en uvurderlig ressurs for alle som ønsker å forstå de dype og ofte usynlige kreftene som former våre valg som forbrukere.