Boken 'Prosjektarbeid i barnehagen' av Alice Kjær utforsker de utallige mulighetene prosjektarbeid kan tilføre det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Kjær beskriver hvordan barn kan ta del i en spennende oppdagelsesreise innenfor et bestemt tema, gjennom dybdeundersøkelser, kreativt skapende arbeid, engasjerende samtaler og eksperimentering. Metodikken, som har sin opprinnelse i Reggio Emilia i Nord-Italia, benytter prosjektarbeid som en sentral metode for å gi barn muligheten til å fordype seg i emner de brenner for. Denne tilnærmingen anses å være spesielt effektiv for å stimulere barnas læring og utvikling, da den bygger på et bestemt menneskesyn og læringssyn. Hver prosjektprosess blir drevet framover av de unike fascineringene, spørsmålene og interessene til den aktuelle barnegruppen, hvilket skaper en dynamisk læringsopplevelse. Kjønnsnøytralitet er også en viktig del av prosjektarbeidet, der barn lærer å respektere og verdsette mangfold. Det er viktig å merke seg at andres arbeider kan fungere som inspirasjon, men ikke kopieres direkte. Målet med boken er at barna, gjennom en grundig fordypning i emner som fenger dem, skal oppnå en dypere kunnskap og innsikt. Boken retter seg primært mot barnehagelærerstudenter og etablerte barnehagelærere som ønsker å utvikle sin kompetanse innen prosjektarbeid.