Boken 'Psykisk helse i skolen' tar for seg de unike utfordringene som elever med psykiske helseplager opplever i skolehverdagen. Disse elevene har ofte vansker med å håndtere ulike situasjoner og krever derfor mer støtte og oppfølging fra både lærere og skoleadministrasjon. For å legge til rette for et læringsmiljø hvor alle elever kan trives, er det nødvendig med en inkluderende skole som setter mangfoldet i fokus. Boken gir innsikt i hvordan lærere kan identifisere psykiske helseplager som depresjoner, angst, spiseforstyrrelser og skolevegring. Forfatterne presenterer metoder og strategier for hvordan lærere kan bygge gode relasjoner med elevene og skape et trygt miljø hvor disse elevene får den hjelpen de trenger. 'Psykisk helse i skolen' er en viktig ressurs for studenter innen pedagogikk og psykologi, lærere, skoleledere, samt ansatte i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og barne- og ungdomspsykiatri (BUP). Redaktører av teksten er ledende fagpersoner fra Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger, som sammen med en rekke eksperter på feltet bidrar til en omfattende diskusjon om psykisk helse blant barn og unge.