Boken 'Eksekutive funktioner hos børn og unge' gir en grundig teoretisk innføring om hva eksekutive funksjoner innebærer, med fokus på deres betydning for problemløsning og selvorganisering. Disse funksjonene utvikler seg fra fødsel til rundt 30-årsalderen, og boken gir en detaljert beskrivelse av denne utviklingsprosessen hos barn og unge i normal utvikling. Eksekutive funksjoner omfatter fire sentrale trinn: idé, planlegging, gjennomføring og vurdering, muligens med nødvendige justeringer. For å mestre disse trinnene kreves det spesifikke evner som målrettethet, arbeidshukommelse, evne til å hindre impulsive handlinger og fleksibilitet. Boken utforsker disse begrepene i dybden og inkluderer en omfattende gjennomgang av nyere forskning som kaster lys over hvordan eksekutive funksjoner påvirkes av ulike diagnoser, inkludert autisme, ADHD, Tourettes syndrom, angstlidelser, epilepsi, omsorgssvikt og ervervede hjerneskader. I bokens avsluttende del rettes fokuset mot praksis, med generelle retningslinjer for pedagogiske tiltak som kan støtte utviklingen av eksekutive funksjoner hos barn og unge, samt konkrete forslag til tiltak. Den henvender seg primært til lærere, psykologer og pedagoger som ønsker å forstå og støtte barn og unge med utfordringer knyttet til eksekutive funksjoner.