I boken 'Gode intentioner er ikke nok' belyses det hvordan lærere, pedagoger og skoleledere står overfor stadig flere spørsmål relatert til diversitet og rasisme i utdanningssystemet. Med fokus på hvordan man kan sikre at minoritetsetniske elever får lik mulighet til å delta sammen med andre barn og unge, presenterer boken en ny pedagogisk tilnærming som omhandler sosial ansvarlighet. Denne tilnærmingen legger grunnlaget for en mer inkluderende og mangfoldig pedagogisk praksis. Forfatterne motbeviser fem vanlige myter som ofte hindrer fremdrift i arbeidet med mangfold: 1) Myten om at rasisme ikke eksisterer i Danmark; 2) Illusjonen om at vi ikke ser forskjeller; 3) Oppfatningen av at det er de minoritetsetniske barna som er problemet; 4) Troen på at alle er likestilt på vår skole; 5) Antakelsen om at gode intensjoner alene er tilstrekkelige. Boken gir både teoretiske perspektiver og praktiske verktøy for å skape et læringsmiljø hvor forskjellighet blir omfavnet og inkludering blir realisert.