Boken 'HÅNDTERE, EVALUERE, FORANDRE' presenterer en helhetlig tilnærming til pedagogikk, som kombinerer prinsippene for lav aktivering med en person-sentrert metodikk. Den er delt opp i tre hovedfokuserte verktøykasser: håndtere, evaluere og forandre. Som personale eller forelder er det avgjørende å mestre alle tre aspektene. I tider med stress og forvirring må du kunne håndtere situasjonen effektivt og deretter vurdere årsakene til dette stresset for å identifisere hvilken type støtte den enkelte trenger. Videre må det også være mulig å forandre rammene som skaper slike situasjoner, for å forhindre dem i fremtiden. Dette kan innebære videreutdanning eller justeringer av det fysiske miljøet, men det sentrale er alltid å tilpasse den pedagogiske rammen til individets behov. Nøkkelbegrepene i denne boken inkluderer autonomi, selvkontroll, pedagogisk kapital og ikke minst etikk. Målet med verktøyene og metodene beskrevet i boken er å sikre at den enkelte oppnår størst mulig suksess, og vi som står nær dem må derfor være i stand til å justere vår pedagogiske tilnærming i tråd med dette.