I boken 'Konflikter om børns skoleliv' tas leseren med på en grundig utforskning av de ulike konfliktene som eksisterer både i og rundt skolen. Gjennom tidene har det vært en rekke uenigheter og vanskeligheter i skolemiljøet, hvor enkelte barn kan bli sett på som problematiske, mens andre kjemper med personlige utfordringer. Det som er interessant er at disse konfliktene ofte neglisjeres i de psykologiske vurderingene av barnas problemer, til tross for at de har en betydelig innflytelse på det sosiale samspillet i skolen. Boken har til hensikt å belyse og fremme en dypere forståelse av disse forholdene, og undersøker vanskeligheter i barns skoleliv uten å peke ut skyldige parter. I stedet knyttes problemene til de historiske utfordringene og konfliktene som preger skolevesenet, med mål om å finne løsninger. Gjennom et forskningsprosjekt som involverer ulike perspektiver fra barn, foreldre, lærere, pedagoger, skoleledere og samarbeidspartnere, presenteres en ny tilnærming til konflikter i skolen. Boken inviterer til refleksjon og diskusjon om hvordan vi kan håndtere og løse disse konfliktene på en mer konstruktiv måte.