Boken "Matematikvanskeligheder, dysleksi og dyskalkuli" tar for seg viktige spørsmål omkring matematiske vanskeligheter. Hvordan oppstår utfordringer knyttet til matematikklæring? Hvilken opplevelse har eleven, og hva kan læreren konkret gjøre for å hjelpe? Denne boken henvender seg spesifikt til matematikklærere som ønsker en omfattende forståelse av de ulike faktorene som spiller inn når elever møter matematiske utfordringer, inkludert tilfeller av dysleksi eller dyskalkuli. I tillegg til teoretisk innsikt, tilbyr boken et rikt utvalg av verktøy og strategier for å avhjelpe elever med disse utfordringene. Den beskriver detaljerte vanskeligheter knyttet til læring i matematikk og gir konkrete eksempler på typiske problemer knyttet til talforståelse. Videre presenterer den løsninger og effektive intervensjoner. For hvert spesifikt matematikkområde belyser boken de relevante forhold som er avgjørende for læring, inkludert: • Terminologi og språk, • Bilder, symboler og begreper, • Viktigheten av å utvikle og videreutvikle matematiske ferdigheter, • Metakognitive strategier, • Og praktiske forslag til øvelser. Dette er en essensiell ressurs for lærere som ønsker å støtte sine elever og bedre forstå de komplekse utfordringene knyttet til matematikklæring.