Boken 'Matematikvanskeligheder på mellemtrinnet' er et uvurderlig verktøy for matematiklærere som ønsker å støtte elever med utfordringer i matematikk på mellomtrinnet. Når en elev opplever vanskeligheter i fagfeltet, gir denne boken læreren muligheten til å gjennomføre en grundig samtale med eleven for å kartlegge spesifikke problemer. Denne kartleggingen kan inspirere læreren til å iverksette tiltak som styrker og utvikler elevens evner innen matematikk. Målet med materialet er å redusere elevens negative opplevelser og problemer relatert til matematikkfaget. Boken tar spesielt for seg de endringene i forventninger, krav og mål som elever møter når de skifter fra grunnskole til mellomtrinn. Den legger også vekt på hvordan lærere kan oppdage, kartlegge og avhjelpe regnehull knyttet til elevens ferdigheter og kunnskap. Svake prestasjoner i matematik kan ha alvorlige personlige og sosiale konsekvenser for elevene. Derfor er det avgjørende at alle elever får undervisningsbetingelser og læringsstøtte som forhindrer og løser matematikvansker. Tilnærmingen i denne boken bygger på forfatternes konsepter, og gir en praktisk ramme for pedagogisk tilnærming til et allsidig og inkluderende læringsmiljø.