Boken "Matematikvanskeligheder - tidlig indsats" gir en nyttig veiledning til lærere og pedagoger som ønsker å kartlegge og styrke elevers utvikling av matematiske begreper. Den omhandler ti kjerneområder innen matematikk, hvoriblant navngivning, symbolbruk og egenskaper ved tall, samt strategier for og forståelse av de fire grunnleggende regnearter og deres relasjoner. Boken dykker også inn i geometriske former, tallmønstre, geometriske mønstre, del-helhet og måling, med mål om å gi et helhetlig bilde av matematikkområdet. Dette er den andre utgaven av verket, som først ble publisert i 2013 under navnet "Matematikvanskeligheder – tidlig intervention". Den nye, reviderte utgaven har blitt oppdatert for å imøtekomme de nyeste pedagogiske praksisene og kan benyttes på tvers av alders- og klassetrinn. I tillegg til boken inngår det elevhefter i serien, kjent som "Regnehuller", som støtter elever i å takle matematiske utfordringer – kjent som å "falle i et regnehull". Boken er en del av serien "Matematikvanskeligheder", som dekker fundamentale matematiske konsepter for alle nivåer.