Boken "Når hjernen ikke lytter" tar for seg Auditory Processing Disorder (APD), en ofte oversett lytteutfordring som har en betydelig innvirkning på barn og unges læring, utvikling og generelle trivsel. Denne boken gir nødvendige innsikter om hvordan APD manifesterer seg, hva som forårsaker disse utfordringene, og hvilke tiltak foreldre, lærere, pedagoger og andre fagfolk kan iverksette for å støtte barn med begrensede lytteferdigheter. APD er ikke et resultat av nedsatt hørsel, men snarere hjernens manglende evne til å skille mellom lyder, fokusere på relevante lyder, sortere ulike lydkilder og dermed skape mening. Barn med APD kan derfor ha vansker med å forstå tale, og de kan slite med grunnleggende ferdigheter som lesing og skriving. "Når hjernen ikke lytter" gir en grundig teoretisk forklaring av hørselens funksjoner og hjernens prosessering av lyd, samt en oppsummering av eksisterende kunnskap om APD. Boken inkluderer case-studier og praktiske råd for å forbedre læringsmiljøet, pedagogiske tiltak, informasjon om behandlingsmuligheter, samt screeningsark som kan brukes for å vurdere om et barn har APD.