Hvordan kan skolens profesjonelle takle de utfordringene de møter i det daglige? Dette inkluderer alt fra uro i timene, mobbing, konflikter mellom elever samt mellom lærere og elever, til det utfordrende samarbeidet med kritiske foreldre og motgang mot nødvendige endringer. Boken "Relationsudvikling i skolen" gir en dyp innsikt i hvordan man kan anvende relasjonstenkning sammen med et bredt spekter av verktøy for å skape inkluderende læringsmiljøer. Gjennom gjenkjennelige praksiseksempler belyses metoder som bryter med de individfokuserte oppfatningene som ofte er rådende i mange skolekulturer, og som kan føre til uønskede situasjoner. I stedet presenteres et sett med relasjonsfokuserte tilnærminger som er mer effektive for skolens profesjonelle i arbeidet med å finne løsningene som gir ønsket effekt. Hvert kapittel inneholder også forslag til dialoger og øvelser som er tilpasset studenter, kolleger, skolens ledelse eller skolestyret, noe som gjør boken svært godt egnet som et verktøy i ulike sammenhenger.