The New Climate War: The Fight to Take Back Our Planet
Produktbeskrivelse
Kurt for FT/McKinsey Business Book of the Year-prisen, fremhever en anerkjent klimaforsker hvordan olje- og gasselskaper har ført en tretti år lang kampanje for å avlede ansvar og skylde på andre, samtidig som de forsinker tiltak mot klimaendringer. I boken presenteres en handlingsplan for hvordan vi kan redde planeten. Vi har fått beskjed om å resirkulere, fly mindre og spise mindre kjøtt, men det overdrevne fokuset på enkeltindividers atferd er et resultat av en vellykket markedsføringskampanje som har plassert ansvaret for å bekjempe klimaendringer på enkeltpersoners skuldre. Olje- og gassindustrien har lært av andre bransjer og avledet ansvar (tenk 'våpen dreper ikke mennesker, mennesker dreper mennesker') eller brukt grønnvasking (tenk på drikkevareindustriens 'Gråtende indianer'- reklamer fra 1970-tallet). Samtidig har de blokkert tiltak for regulering eller prising av karbonutslipp, gjennomført PR-kampanjer for å diskreditere levedyktige alternativer, og feilet i å ta sitt ansvar.