The New Climate War: The Fight to Take Back Our Planet
Produktbeskrivelse
Boken 'The New Climate War: The Fight to Take Back Our Planet', som er nominert til FT/McKinsey Business Book of the Year-prisen, tar for seg den langvarige kampen som fossile brenselselskaper har ført i over tre tiår for å avlede skyld og ansvar når det kommer til klimaendringer. Den anerkjente klimaforskeren Michael E. Mann presenterer en plan for hvordan vi kan redde planeten. Vi har ofte blitt oppfordret til å resirkulere, fly mindre og spise mindre kjøtt for å bremse klimakrisen. Men denne ensidige fokuseringen på individuelle atferd er et resultat av en vellykket markedsføringskampanje som har plassert ansvaret for å bekjempe klimaendringer på enkeltpersoners skuldre. I likhet med andre industrier har fossile brenselselskaper forsøkt å avlede ansvar (tenk på 'våpen dreper ikke mennesker, mennesker dreper mennesker') og benyttet seg av grønnvasking (som i drikkevareindustriens 'Gråtende indianer'-reklamer på 1970-tallet). Samtidig har disse selskapene blokkert tiltak som regulerer eller priser karbonutslipp, drevet PR-kampanjer for å diskreditere mulige alternativer, og unnlot å påta seg sitt ansvar.