Hvert år starter amerikanere over en million nye virksomheter, men nærmere 80 prosent av dem mislykkes innen de første fem årene. Under et slikt press for å overleve – for ikke å snakke om å vokse – havner mange gründere i en uendelig syklus av å selge og utføre oppgaver, noe som gjør dem utmattet, frustrert og uten fremdrift, uansett hvor hardt de jobber. Dette er akkurat situasjonen Mike Michalowicz befant seg i da han prøvde å utvikle sitt første selskap. Selv om bedriften genererte jevn inntekt, var det aldri mye som ble igjen, og han jaget kunder i alle retninger, og jobbet mer enn det som var menneskelig mulig. Det var en uendelig slitasje. Bedriften hans var i live, men stunted, og han følte seg knapt i stand til å puste. Dette var når han oppdaget en uventet kilde til inspirasjon – gresskarbønder. Etter å ha lest en artikkel om en lokal landbruker som hadde viet sitt liv til å dyrke gigantiske gresskar, innså Michalowicz at den samme prosessen kunne brukes for å utvikle en bedrift. Han begynte å teste denne tilnærmingen, noe som resulterte i ny innsikt for hans egen virksomhet.