I "all except you" utforsker Roland Barthes tegningene til New York-kunstneren Saul Steinberg. Dette verket, som opprinnelig ble utgitt posthumt i Frankrike i 1983, har en historisk betydning som en av de siste bøkene i Barthes' samling som ble oversatt til engelsk. Boken fortsetter Barthes' undersøkelser av forholdet mellom bilde og tekst, spesielt den utydelige grensen der skriving møter tegning, der det ene blir til det andre. Ved å forsøke å viske ut distinksjonene mellom disse sjangrene, skaper Barthes mer en oversettelse enn en kritikk. Han arbeider med å smelte sammen forfatter og kunstner, og søker å se seg selv og sine ønsker reflektert i Steinbergs verk. Gjennom bruken av strukturalistisk lingvistikk og psykoanalyse gir han en ny dimensjon til kunsten. Barthes' kritikk har en frekkhet som speiler deformasjonene i Steinbergs tegninger, som fremstår som 'frekk, deformert av blikket ovenfra, strukket og overdrevent sammenkrølt'. Dette vekker mistanke om at Barthes kanskje projiserer mer inn i Steinberg enn det Steinberg selv har uttrykt, eller at Steinberg i seg selv fungere som en alibi for en annen, skjult hensikt.