Push av Mike (Assistant Professor of Music and Computer Science Assistant Professor of Music and Computer Science Albright College) D'Errico
Produktbeskrivelse
Boken "Push: Software Design and the Cultural Politics of Music Production" utforsker hvordan endringer i designet av musikkprogramvare i de første tiårene av det 21. århundre har påvirket produksjonsmetodene og fremføringspraksisene til artister på tvers av ulike medier, inkludert hip-hop, elektronisk dansemusikk, videospill og mobilapper. Denne utviklingen skjedde parallelt med fremveksten av digital musikkdistribusjon, som fildeling mellom brukere og MP3-formatet. Digitale lydarbeidsstasjoner som FL Studio og Ableton Live revolusjonerte arbeidsflyten for musikkproduksjon ved å tilby designmuligheter som fremmet rask musikkproduksjon gjennom sine imponerende og brukervennlige grensesnitt. Samtidig forsøkte programvare som Avids Pro Tools å opprettholde sin status som den 'bransjestandard' og 'profesjonelle' DAW ved å inkorporere designelementer fra pre-digitale musikkteknologier. Andre programmer, som Cycling 74s Max, skapte en kontrast til 'kommersielle' DAWs ved å tilby brukerne en blank skjerm, noe som understreker det kreative potensialet i å starte fra null. Dette er mer enn bare en teknologisk analyse; det er en dypere utforskning av de kulturelle og politiske konsekvensene av musikkproduksjon i en digital tidsalder.