Colors of Film tar leseren med på en reise fra de tidligste spillefilmene til dagens mest ikoniske produksjoner, og fremhever hvordan fargen har spilt en avgjørende rolle i deres suksess. Fargebruken er en uunngåelig del av film, med evnen til å vekke sterke følelser, gi subtil psykologisk symbolikk, og fungere som en narrativ enhet. I Wes Andersons filmer brukes pastellfarger og dempede toner til å skape estetiske opplevelser, samtidig som fargene fungerer som en direkte vei inn i karakterenes emosjoner. I filmen Moonlight (2016), regissert av Barry Jenkins, ble arbeidene til DOP James Laxton og colorist Alex Bickel nøye justert i 100 timer for å tilpasse fargemetningen og nyansene, slik at fargene utviklet seg i takt med hovedpersonens vekst. Et annet minneverdig eksempel er Schindler's List (1993), regissert av Steven Spielberg, der et intenst rødt innslag står i kontrast til det ellers svart-hvite bildet og fungerer som et kraftfullt symbol på liv, overlevelse og død. I Colors of Film gir filmkritiker Charles Bramesco en grundig introduksjon til dette viktige elementet i filmkunsten.