Final Bow for Yellowface: Dancing between Intention and Impact
Produktbeskrivelse
Hvem skulle trodd at en kort samtale med Peter Martins, kunstnerisk leder for New York City Ballet, ville endre måten vi nærmer oss Amerikas mest elskede juleballett, og fungere som en katalysator for nye diskusjoner om rase i USA? Phil Chan, en kunstforkjemper og medgrunnlegger av initiativet Final Bow for Yellowface, tar oss med på sin reise gjennom komplekse samtaler om rase, representasjon og inkludering, utløst av utfordringer knyttet til presentasjonen av danseverket fra Nøtteknekkeren, en kinesisk variasjon. Med nytt vokabular i ryggen, deler han sin prosess og de utfordringene han møtte da han rådgav Ballet West i Salt Lake City om fremføringen av et tapt verk av Balanchine fra 1925, Le Chant du Rossignol. Chan konfronterer temaer som orientalisme, kulturell tilegnelse og yellowface, samtidig som han blir vitne til utviklingen av en eldre aristokratisk danseform i et moderne, demokratisk samfunn. Som historieforteller vever Chan sammen dans og kinesisk-amerikansk historie, personlige anekdoter og innsiktsfulle refleksjoner.