Race and Gender in the Western Music History Survey av Jr. Horace J. (Baylor University USA) Maxile, Kristen M. (NC State University USA) Turner
Produktbeskrivelse
Boken "Race and Gender in the Western Music History Survey: A Teacher’s Guide" gir undervisere konkret informasjon og metoder for å inkludere kvinner og personer av farge i typiske musikkhistoriekurs og grunnleggende musikkteoriklasser. Verket fremmer en ny forståelse av prinsippene som bør ligge til grunn for faglige beslutninger i utformingen av pensum. Den tilbyr friske perspektiver på kanoniske komponister og musikkverk, med tanke på de musikalske, kulturelle og sosiale kontekster hvor kvinner og personer av farger er representert. Boken foreslår også nye emner for studier samt musikkstykker av komponister hvis arbeider bidrar til en mer inkluderende fortelling om musikkhistorie. Den tematiske tilnærmingen samsvarer med den tradisjonelle kronologiske sekvenseringen i vestlige musikkhistoriekurs, der tre hovedtemaer blir utforsket: Personer og samfunn som lider under ulike former for eksklusjon; Lokaliteter og steder; Former og fraksjoner; Respons og mottakelse. Hvert tema tar sikte på å belyse den rike mangfoldigheten i musikkhistorien.