Boken 'American Icon' gir en inngående fremstilling av den bemerkelsesverdige snuoperasjonen til Ford Motor Company under ledelse av administrerende direktør Alan Mulally. Ved slutten av 2008 var Ford Motor Company bare måneder unna en økonomisk kollaps. Med bilindustrien på randen av ruin, tilbød Kongressen en redningspakke til alle de tre store bilprodusentene i Detroit. Mens General Motors og Chrysler grep muligheten for statlig støtte, valgte Ford å redde seg selv. Under Mulallys karismatiske ledelse utviklet Ford en modig strategi for å forene sine splittede globale operasjoner, transformere en uinspirerende produktlinje, og overvinne en dysfunksjonell kultur preget av interne stridigheter og unnskyldninger. Dette var en ekstraordinær risikoinvestering, men den var den eneste måten Ford-familien – Amerikas siste store industrielle dynasti – kunne beholde selskapet sitt. Mulally og hans team gjennomførte en av de største comebackene i næringslivets historie. Mens resten av Detroit kollapset, gikk Ford fra å være på randen av konkurs til å bli den mest profitable bilprodusenten i verden.