I en tid da Steve Jobs bare var tenåring og Mark Zuckerberg ennå ikke var født, samlet en gruppe visionære ingeniører og designere - flere av dem bare videregående studenter - seg på slutten av 1960-tallet og 1970-tallet for å utvikle et datamaskinsystem kalt PLATO. Dette systemet var langt foran sin tid når det gjaldt eksperimentering med hvordan mennesker kunne lære, kommunisere, delta og spille gjennom sammenkoblede datamaskiner. PLATO-ingeniørene oppnådde ikke bare betydelige teknologiske gjennombrudd med plasma-skjermer og berøringsskjermer, men programmene utviklet av PLATO-teamet resulterte i en imponerende liste av programvareinnovasjoner: chatrom, direktemeldinger, meldingsbrett, skjermsavers, flerspiller-spill, online aviser, interaktiv fiksjon og emotikoner. Sammen banet PLATO-fellesskapet vei for det vi i dag samler under begrepet cyberkultur. De var blant de første til å identifisere og forstå potensialet og omfanget av den sosiale sammenkoblingen mellom datamaskiner, lenge før internett ble skapt. PLATO fungerte som den grunnleggende modellen for hver eneste plattform som kom etter.