Samlingen av essays i boken '(Re:) Claiming Ballet' utfordrer den etablerte forståelsen av ballett som en ensidig, hvit vestlig dansform. Forfatterne tar oss med inn i en bredere diskusjon der de utforsker hvordan ballett har blitt formet av en rekke forskjellige kulturer. Gjennom dette arbeidet belyser de viktige temaer som seksualitet og rase, og argumenterer for at ballettens tilnærming til disse problemene, samt dens ofte utelatelse av marginaliserte grupper, må revurderes. Bidragene kommer fra erfarne ballettdansere, lærere, koreografer og dansforskere fra Storbritannia, Europa og USA, og gir et omfattende perspektiv på dansen som kunstform, utenfor det tradisjonelle hovedstrømsbildet. Boken anerkjenner de alternative og parallellene påvirkningene som har bidratt til utviklingen av ballettkulturen, og viser at disse innflytelsene er både levende og har en rik historie. Ballett er en kompleks kunstform som omfatter individer og samfunn som ofte har vært usynlige, men som har spilt en betydelig rolle i ballettdiasporaen.