Re-Orientations utforsker den dype forbindelsen mellom islamisk kunst og europeisk modernisme, og kaster lys over den kulturelle utvekslingen som har formet begge kunstretningene. Med omtrent 170 verk fra midten av 1800-tallet til i dag, viser boken et rikt mangfold av både fine og dekorative kunstformer. I løpet av 1800-tallet opplevde Europa en fascinasjon for orientalsk kunst, ofte omtalt som orientalisme, men også en genuin kjærlighet til islam, fenomen kjent som 'Islamophilia'. Dette førte til opprettelsen av betydningsfulle samlinger av islamsk kunst. Med modernismens ankomst endret holdningen til disse 'fremmede' påvirkningene seg, da avantgarde-kunstnere og mestre innen anvendt kunst begynte å søke inspirasjon i den rike fargesprakende formspråket som kjennetegner islamisk kunst. Boken inkluderer også perspektiver fra samtidskunst som reflekterer det nåværende islamiske diskurs, og tilbyr dermed en helhetlig tilnærming til dette fascinerende emnet. Kunstnere som Nevin Aladag, Baltensperger og Siepert, Marwan Bassiouni, og Carlo er blant de som er representert i denne mangfoldige publ ikasjonen.