I boken "Humble Inquiry" tar forfatter Ed Schein opp en sentral problematikk i vår kommunikasjon: det generelle behovet for å fortelle snarere enn å lytte. Schein peker på at vi ofte er mer opptatt av å formidle hva vi mener folk trenger å vite, basert på våre egne antakelser, enn av å etablere genuine relasjoner. Denne kommunikasjonen kan skape en følelse av underlegenhet hos mottakeren, noe som i stor grad kan hemme åpenhet og samarbeid, spesielt mellom overordnede og underordnede. I en stadig mer kompleks og sammenknyttet verden, der hierarkier mister betydning, er det kritisk at vi fremmer en fri flyt av informasjon. "Humble Inquiry" fremmer utviklingen av positive, tillitsfulle og balanserte relasjoner som verdsetter ærlig og åpen interaksjon, både i arbeidssammenheng og privatliv. Schein beskriver Humble Inquiry som 'den fine kunsten å trekke noen ut, stille spørsmål som du ikke allerede kjenner svaret på, og bygge relasjoner basert på nysgjerrighet og interesse for den andre'.