Reading Bestsellers av Danielle (University of Alberta) Fuller, DeNel Rehberg (Mount St Vincent University Halifax Nova Scotia) Sedo
Produktbeskrivelse
Lesere spiller en avgjørende rolle i skapelsen av bestselgere, men bestselgere er ikke alltid sentrale i lesernes fritidsaktiviteter. I dette verket undersøkes lesernes meninger om og bruken av bestselgende skjønnlitteratur på engelsk. Forholdet mellom leserne og bestselgerne belyser praksisene deres knyttet til bokvalg og navigering i bokanbefalingskulturen. Basert på tre års original forskning (2019–2021), inkludert en kvantitativ undersøkelse med lesere, intervjuer med influensere på sosiale medier og kvalitativt arbeid med internasjonale Gen Z-lesere i et privat Instagram-chatrom, fremhever forfatterne tre kjernehandlinger som moderne multimodale lesere (MMR3) utfører – valg, tilknytning og respons. De argumenterer for at den moderne multimodale leseren illustrerer utbredelsen av anbefalingskulturen, avhengigheten av pålitelige kilder, samt en etikk for responsivitet. I en tid der mediepraksiser både på og offline sameksisterer, gir denne studien innsikt i hvordan lesere forholder seg til litteratur og hverandre.