For ti år siden ble 'Reading Power' introdusert i en grunnskole i Vancouver. Siden den gang har metoden utviklet seg til en anerkjent tilnærming for undervisning i tekstforståelse, og den har blitt tatt i bruk i flere land, inkludert Canada, USA, Storbritannia, Sverige og Kina. Denne banebrytende tilnærmingen har vist lærere hvordan de kan gjøre elevenes tenkning mer synlig ved hjelp av konkret instruksjon i fem strategier for tekstforståelse: knytte til, visualisere, stille spørsmål, slutte seg til og transformere. Adrienne Gear har kontinuerlig reflektert over og forbedret sin forståelse av metakognisjon, undervisning i tekstforståelse, samt strategiene i 'Reading Power'. I denne reviderte og utvidede andre utgaven av sin populære bok deler Adrienne sin nye innsikt og tilbyr lærere: nye perspektiver på metakognisjon og hver av 'Reading Power' strategiene, avlivning av noen myter som har oppstått rundt 'Reading Power', nye og reviderte undervisningsopplegg samt reproduksjonsvennlige maler, en oppdatert vurderingsrubrikk skrevet i et elevvennlig språk og utvidede kapitler om temaene.