Hva symboliserer egentlig de lascive apene, selvspisende drager, rundmagede hoder, harpe-spillende esler, rumpekyssende prester og salto-sommelende jonglører som kan observeres på kantene av middelalderske bygninger og i margene av illuminerte manuskripter? I denne nye innbundet utgaven av 'Image on the Edge' av Michael Camille, dykker forfatteren ned i den boblende verdenen av marginal kunst, ofte avfeid som enkle dekorasjoner eller sprø kruseduller, hvor motstand mot samfunnsnormer blomstret. Kunstnerne i middelalderen rettet blikket mot samfunnets underside, der de marginaliserte og de utstøtte fant sin plass. Bønder, tjenere, prostituerte og tiggere eksisterte side om side med riddere og geistlige, iført dristige og provoserende handlinger i margen av bønnene eller som dragehoder på utsiden av kirker. Camille gir oss en dypere forståelse av hvordan marginalitet fungerte i middelalderkulturen, og viser oss hvor skandaløs, subversiv og fantastisk kunsten fra den tiden kunne være.