Boken 'Redface' av Bethany Hughes utforsker karakteren av "Stage Indian" i amerikansk teater og dens rasemessige og politiske innvirkning. Hughes avdekker historien til det teatrale fenomenet redface i det nitten- og tyvende århundre i Amerika. På samme måte som blackface ble redface brukt for å rasifisere urfolk og deres nasjoner, og enda mer kritisk, for å ekskludere dem fra full medborgerskap i USA. Forfatteren argumenterer for at redface handler om mer enn bare kostymer eller sminke en skuespiller bruker; det er en samarbeidsprosess der kunstnere og publikum bidrar til å gjøre visse kropper lesbare som "indianere". Gjennom å dokumentere hvordan forestillinger og definisjoner av redface er avhengige av lesbarhet og kulturelt konstruerte rasegrensene som stadig endres, tilbyr denne boken en dypere forståelse av hvordan redface bidrar til å naturalisere en spesiell versjon av historien, samtidig som den skjuler sin egen performativitet. Boken følger utviklingen av "Stage Indian" fra sine tidlige røtter i det nitten århundre frem til dagens samfunn.