Reflect, Expect, Check, Explain: Sequences and behaviour to enable mathematical thinking in the clas av Craig Barton
Produktbeskrivelse
I klasserommet er det en forskjell mellom elever som tenker matematikalsk og de som bare "gjør" matematikk. Noen elever har den nysgjerrigheten som kreves for å oppdage relasjoner, motet til å stille spørsmål om hvorfor, og kunnskapen til å forstå svarene. Disse elevene er heldige. For mange andre blir matematikk bare en sekvens av operasjoner: de ser på et problem, tenker på hvordan de skal løse det, svarer, og går deretter videre. I boken 'Reflect, Expect, Check, Explain' deler Craig Barton, en erfaren matematikklærer og bestselgende forfatter av 'How I wish I'd taught maths', en metodikk som hjelper alle elever til å utvikle matematiske tenkemåter. Denne tilnærmingen er basert på en nøye sekvensering av spørsmål og eksempler, lærerens rolle, samt elevene sine matematiske atferd. Bartons metode har forvandlet hans egen undervisning. Ved å trekke på forskning om Self-Explanation Effect, Hypercorrection Effect og Variation Theory, samt to års erfaring med å utvikle denne tilnærmingen sammen med lærere og elever globalt, gir han en klar fremstilling av hvordan dette kan implementeres i klasserommet. Det er imidlertid viktig å nevne at ikke alle deler hans synspunkt. Denne tilnærmingen har til og med ført til at Craig har blitt omtalt som 'den'.