I boken «Regler i barnehagen» utforsker Lisbeth Ljosdal Skreland de mange hverdagslige reglene som preger livet i barnehager, som for eksempel «Ikke hopp i sofaen!» og «Bruk innestemme!». Disse reglene, som er kjent for både barn og ansatte, spiller en betydelig rolle i barnehagehverdagen. Skotland avdekker hvordan en kompleks vev av regler, forbud, rutiner, ritualer og verdier eksisterer i barnehagene. Både barn og voksne deltar i et kontinuerlig samarbeid om disse normene, men de tilsidesettes og endres også i løpet av hverdagen. Boken tar for seg hvordan regler kan være både nødvendige og unødvendige, og hvordan de kan gi støtte og rammer for aktiviteter, samtidig som de også kan begrense livsutfoldelse. Gjennom denne teksten inviterer forfatteren til en dypere diskusjon om regelverket i barnehagen og dens innvirkning på barnas utvikling. Skreland er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder, og hennes innsikt bygger på erfaringer fra mange år som barnehagelærer, både som pedagogisk leder og styrer, samt hennes doktoravhandling.