Boken 'Reimagining the Art Classroom' er en essensiell ressurs for kunstnere, lærere og de som utdanner fremtidige lærere. Innen kunst- og designutdanning finnes det mange teoretiske retninger som bidrar til undervisningspraksisene i de visuelle kunstene. En utfordring for kunstlærere og de som forbereder undervisningskunstnere, er hvordan man kan ramme inn de varierte metodene innen kunst og kunstutdanning på en måte som både fremmer divergerende praksiser og gir dyp forståelse for problemstillinger og trender i feltet. Lærere trenger en feltguide som gir en kontekstuell bakgrunn av teori, slik at deres egen undervisningspraksis blir relevant for moderne kunstpraksiser og viktige ideer innen utdanning. Boken er pedagogisk både i sitt innhold og i sin presentasjon, og fungerer som en katalysator for meningsfull og personlig kunstnerisk utforskning. Den beskriver sammenhenger mellom undervisning og kunstneriske praksiser, inkludert den pedagogiske vendingen i samtidskunst, og gir leserne verktøy til å navigere i en kompleks og stadig utviklende utdanningsverden.