Relasjoner, lek og læring på SFO av Ellen Elvethon, Svanaug Lunde
Produktbeskrivelse
Boken 'Relasjoner, lek og læring på SFO' utforsker de essensielle sammenhengene mellom relasjonskvaliteten og leke- og læringsmiljøet i SFO. Den belyser hvordan interaksjonen mellom barn og SFO-ansatte er avgjørende for å skape et sosialt fellesskap preget av tilhørighet og trivsel, samt muligheten til å utvikle varige vennskap. Gjennom eksempler på hvordan trygge og autoritative voksne kan skape et inkluderende miljø, diskuteres betydningen av å anerkjenne hvert enkelt barn og gi dem sjansen til å delta både i lek og læring. Forfatterne gransker de forskjellige aktivitetsområdene som er vektlagt i rammeplanen, med spesielt fokus på lekens rolle i barnets utvikling. De viser hvordan lekbaserte aktiviteter kan styrke både tilhørighet, mestringsopplevelser og læring i SFO. I tillegg fremheves viktigheten av gruppeledelse, der personalet får innsikt i hvordan de kan planlegge og tilrettelegge for varierte leker og aktiviteter. Boken peker også på nødvendigheten av emosjonell støtte, struktur- og organiseringsstøtte, samt utviklings- og læringsstøtte som sentrale elementer i arbeidet med å oppnå kontinuerlig og systematisk kvalitetsutvikling.