Relasjonspedagogikk av Jan Spurkeland bygger på fersk forskning om de faktorene som best påvirker elevers læring. Den understreker betydningen av relasjonen mellom lærer og elev som et fundamentalt element for læring. I denne boken får leseren en grundig innføring i hvordan man kan arbeide for å bygge sterke relasjoner mellom alle aktører i skolens miljø. Lærerens evne til å skape tillitsfull kontakt med elever, foreldre og kollegaer er helt essensiell for å utvikle slike relasjoner. Boken fremhever relasjonskompetanse som en kombinasjon av ferdigheter, evner og holdninger nødvendig for etablering, utvikling og vedlikehold av forhold i skolehverdagen. For å bygge en solid relasjon med hver enkelt elev, er det avgjørende å ha dyptgående kjennskap til den enkelte. Relasjonspedagogikk tar sikte på å besvare utfordringen med «tilpasset opplæring» og bidra til å redusere frafall i skolen. Skolen fungerer som en betydelig arena for samarbeid, og kvaliteten på samhandlingen mellom lærer, elev og foreldre påvirker læringsresultatene direkte. En skole som lærende organisasjon er avhengig av at de involverte skaper synergier gjennom positive relasjoner. Boken presenterer både metoder og teorier for å bygge sterke team og utnytte de komplementære potensialene i skolen.