I en verden der læring har blitt en nødvendig livsstil, er det avgjørende å se på hvordan kunnskap ikke lenger er begrenset til bestemte livsfaser eller miljøer. Geir Afdal tar oss med på en reise gjennom læringens mange facetter i sin bok "Religion som bevegelse", der han argumenterer for at læring er en konstant kraft i et stadig mer komplekst samfunn. Boken undersøker hvordan denne dynamiske tilnærmingen til læring kan påvirke religiøse tradisjoner og praksiser. Afdal utforsker hvordan religiøs læring kan være en katalysator for endring, både for individer og for selve religionene. Gjennom en grundig analyse av ulike læringsteorier og en sosiokulturell tilnærming, belyser han hvordan religion formes av de ulike sosiale praksisene og verktøyene som mennesker benytter. Religion blir dermed ikke bare noe som læres, men også noe man lærer med, en bevegelse snarere enn en fast struktur. Dette perspektivet vil være av stor interesse for alle som arbeider med å kvalifisere religionsundervisning innenfor en religiøs kontekst, samt for dem som ønsker å forstå religiøsitetens utvikling i et moderne samfunn.