Denne boken utforsker ulike tilnærminger til temaene religion, verdier og danning innen pedagogisk praksis. Den tar opp sentrale spørsmål knyttet til livets mening, hva som definerer godt og ondt, samt refleksjoner rundt hvem vi ønsker å være som mennesker. Forfatteren drøfter hvordan religion kan forstås både som kultur og tro, samtidig som han analyserer hvordan verdisystemene kan endres over tid. I tillegg belyser boken de betingelsene et sekularisert samfunn legger til rette for barns danning. Den reviderte utgaven er oppdatert i lys av endringer i lovverk og rammeplaner. Boken er spesielt rettet mot voksne som jobber med barn i barnehage og tidlig skolealder, men dens innhold er også av stor interesse for alle som engasjerer seg i barns danning i et samfunn preget av økende kulturelt, moralsk og religiøst mangfold. Sturla Sagberg har en stilling som professor i religion, livssyn og etikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning.