Lansert i 1961 som Renaults svar på Citroën 2CV, ble Renault 4 en av de mest suksessfulle franske bilmodellene noensinne. I denne lettleste og svært informative boken av Renault 4-ekspert Mark Bradbury, utforskes historien bak Renault 4, inkludert de tidlige designutviklingene under Renaults styreleder Pierre Dreyfus. Bokens fokus er å fremheve ambisjonene bak å skape en bil for folket, i en tid da bileierskap var i kraftig vekst. Renault 4 ble profilert som en 'jeans-bil', kjent for sitt praktiske design og tilgjengelighet. I tillegg til sitt smarte design innbar Renault 4 flere tekniske nyvinninger, blant annet et lukket kjølesystem. Den suksessen bilen oppnådde førte til flere designforbedringer og spesialutgaver over tid. Forfatteren tar også for seg biletsom i motorsport, inkludert den berømte Paris-Dakar-rallyet, samt en bemerkelsesverdig reise foretatt av fire kvinner i en Renault 4 gjennom Amerika. Renault 4 ble også tilpasset i kommersielle varianter, blant annet som små varebiler. Så som Renault nå forbereder lanseringen av sin første...