I "Renessansefeminin horror" møter vi Ops, som befinner seg på det forlatte slottet Castel of Passion sammen med de to andre renessansefeminine – Charity og Carmenta. Selv om hun ikke er spesielt begeistret for dem, danner de et unikt fellesskap der de vandrer rundt i slottets merkelige omgivelse. Gjennom minner, sorger og slyngende sladder utforsker de både sine indre og ytre liv, og deler refleksjoner og rim fra boblebad, himmelsenger og en stisvanger skog. De engasjerer seg i castelwalks, eksperimenterer med sminke, og går til krig med både ord og meninger i jakten på å bli den fjerde store renessansefeminine poeten. Utenfor slottets murer presser verden seg på med mystiske tegn fra andre renessansefeminine, et tilsynelatende absurd babylusjon og spor av karakterer fra popkulturen, som Rory fra "Gilmore Girls". Boken kombinerer en slottsromans vagt gotiske elementer med dype diskusjoner om estetikk og samfunn, samtidig som den fungerer som en sørgesang for tapte ideologier og kollektivitet.