Historien om Alpha er av stor betydning for å forstå religionens plass i den moderne verden, men denne historien har aldri blitt fortalt - før nå. Siden lanseringen i 1993 har Alpha-bevegelsen utviklet seg fra en uformell 'middagsselskap-evangelisering' i Kensington til et globalt merkevare innen kristen utadskuende arbeid. I dag deltar over en million mennesker på Alpha hvert år, men historien om hvordan denne bevegelsen oppnådde sin popularitet har aldri blitt dokumentert. Hva førte til en slik åndelig fornyelse i en tid preget av skepsis? Hva fikk Alpha til å bli et fenomen som er anerkjent verden over? Alpha er langt mer enn bare et introduksjonskurs i kristendommen. Kjernen i merkevarens identitet er en 'repackaging' av det kristne budskapet for moderne publikum. Innovasjon og kulturell tilpasning er innvevd i Alpha's DNA, og er en av de viktigste grunnene til dens varighet og innflytelse. Ved å smidig benytte seg av de medie- og digitale revolusjonene har Alpha blitt kontekstualisert i ulike kulturer og språk over hele kloden.