I anledning femtiåret for to av de mest innflytelsesrike verkene innen moderne utdanning- og sosiale teorier, presenterer "Rethinking Freire and Illich" en dypdykk i resultatene fra et symposium om Paulo Freires "Pedagogy of the Oppressed" og Ivan Illichs "Deschooling Society". Denne antologien tilbyr en unik analyse av Freires og Illichs tanker i fellesskap, uten å sammenligne dem direkte. Den erkjenner at begge tenkerne, hver på sin egen måte, har ført til en ny forståelse av frigjøring som en fundamental menneskelig tilstand. Samtidig blir dagens kritikker av deres arbeid belyst, blant annet fra et kjønns- og urfolksperspektiv fra USA og Canada. Boken samler bidrag fra historikere innen utdanning, teologer, digitale eksperter og utdanningsfilosofer, noe som gir en grundig historisk analyse anlagt på omfattende primærkilder. Den utforsker også hvordan den nåværende generasjonen forholder seg til Freires og Illichs samlede verk i sin søken etter ny innsikt.