Denne åpne boken tilbyr kritiske og tverrfaglige analyser av gradenes sysselsetting. Den undersøker sysselsetting på makro-, meso- og mikronivå: fra retningslinjer for høyere utdanning og arbeidsmarkedet til institusjoner for høyere utdanning, organisasjoner, individer og sosiale grupper, i kontekster fra Europa, Nord-Amerika og Australia. Bidragsyterne gir en sosial og kontekstuell analyse av gradenes sysselsetting som et teoretisk konsept, en diskurs og et politisk imperativ, samt en sosial og diskursiv praksis. Boken introduserer også nye metodologiske perspektiver for å studere prosessen med sysselsetting av kandidater. Det er et presserende behov for omfattende og enhetlige kritiske perspektiver på gradsysselsetting, da slike analyser hittil har vært sjeldne og ofte isolerte. I tillegg til å fylle dette hullet i litteraturen, vil boken også være en essensiell lesning for kurs som fokuserer på karrierer og sysselsetting for kandidater, så vel som på politiske spørsmål og praksis innen høyere utdanning.