Rethinking Knowledgeable Practice in Education av Jim (Bath Spa University UK) Hordern
Produktbeskrivelse
Konseptene om kunnskap og praksis er ofte temaer innen utdanning, men hva ligger egentlig bak disse ideene, og hvordan henger de sammen? I denne banebrytende boken, basert på nyere forskning, tilbys nye tilnærminger for å forstå pedagogisk praksis, pedagogiske vurderinger og profesjonell kunnskap. Teksten fokuserer spesielt på forholdet mellom kunnskap og praksis i studiet av utdanning, og bygger opp under begrepet 'kunnskapsrik praksis' for å revidere vår forståelse av forholdet mellom kunnskap og praksis i områder som yrkes- og fagutdanning, undervisning og læreplanstudier. Boken drar nytte av studier innen sosiologi av utdanningskunnskap samt teorier om ekspertise og praksis fra mer filosofiske tradisjoner. Ved å utvikle en nyansert forståelse av forholdet mellom kunnskap og praksis, åpner denne boken for videre utforskning av policyer og praksiskontekster innen utdanning og oppfordrer til kritisk engasjement.