Hvordan bruker politikerne språket for å overtale? Hva er overbevisende argumentasjon, og hvordan kan appell til følelser være effektivt i reklametekster? Dette er spørsmål som retorikken svarer på, og som har en sentral rolle i norskfaget på skolene. I boken "Retorikk i skolen" gir Jonas Bakken lærere en omfattende innføring i retorikkens teorier og begreper, samt hvordan man kan anvende disse i retoriske analyser og egne muntlige presentasjoner. Boken er en uunnværlig ressurs for lærere som ønsker å styrke elevenes forståelse av retorikk i norskundervisningen, uansett klassetrinn. Den er delt opp i to hoveddeler; den første gir en solid innføring i de mest sentrale begrepene, teoriene og metodene innen retorikk, mens den andre delen fokuserer på hvordan elevene kan gjennomføre grundige retoriske analyser av ulike tekster. Med sine varierte og aktuelle eksempler tilbyr boken praktiske verktøy for å integrere retorikk i skolens arbeid med språk og tekst.