I "Retorikk som pedagogikk" utforsker Leif-André Trøhaugen hvordan lærere kan anvende retorikkens tre overtalelsesmidler - ethos, pathos og logos - for å styrke sin troverdighet og heve kvaliteten på undervisningen. Boken er basert på grundige intervjuer med elever og observasjoner av dyktige lærere, noe som gjør den både praksisnær og instruktiv. En av de observerte lærerne, Fredrik, beskriver hvordan Trøhaugens arbeid har gjort hans undervisning mer systematisk og vurdert, mens funnene hans også resonnerer med det han intuitivt opplever fungerer i klasserommet. Han mener at analysene er svært relevante og gir viktige innsikter i hva som kreves for å lykkes i læreryrket. Boken tar også opp bredden av hva retorikk kan fortelle oss om menneskelig samhandling og hvordan vi som lærere, med våre egne utfordringer, kan navigere i dette komplekse feltet. "Retorikk som pedagogikk" gir derfor en dypere forståelse av læreryrket med et fokus på det menneskelige aspektet.