Rettleiing i barnehagen - tilpasning eller danning? av Hege Fimreite
Produktbeskrivelse
Boken "Rettleiing i barnehagen – tilpasning eller danning?" tar for seg hvordan rettleiing kan fungere som et sentralt virkemiddel i utviklingen av barnehager, sett fra et danningsperspektiv. Den fokuserer på prosesser som har til hensikt å lære, utvikle og endre praksis i en hverdag preget av ulike og komplekse situasjoner. Det legges vekt på at tilnærmingen til rettleiing må variere, og at helheten i de ulike situasjonene og utfordringene må tas i betraktning. Boken presenterer forskjellige tilnærminger til rettleiing med spesiell vekt på handling, refleksjon, systemisk tenkning og utforsking. Forfatteren undersøker ulike former for rettleiing, samt hvordan disse kan anvendes i forskjellige sammenhenger innen barnehagen. Teoretisk forankring fremhever et sosiokulturelt og situert perspektiv, der interaksjon og samhandling er avgjørende, og hvor kunnskap er formet av historiske og kulturelle kontekster, unike for hver enkelt barnehage. Videre bygger boken på teorier om danning og praksisarkitekturer, samtidig som den gir rom for diskusjoner om muligheter og utfordringer i feltet.