Boken "Revisiting Actor-Network Theory in Education" tar for seg en økende interesse for aktør-nettverksteori (ANT) innen utdanningsforskning. Dette verket belyser nye retninger og spørsmål som dukker opp, sammen med innovative empiriske tilnærminger, i takt med at utdanningsforskere bringer inn sine særskilte følsomheter og forpliktelser til de pågående debattene og omkonfigureringene som karakteriserer ANT-basert forskning. Etikk og politikk er nå mer fremtredende i pedagogisk litteratur relatert til ANT, i tillegg til utdanningspolitikk og kritiske studier av vurderingspraksiser. Forskning på digital teknologi i utdanning har også fått en kritisk vurdering med hjelp av ANT-tilnærminger. Gjennom ulike artikler tilbyr denne boken innsikt i viktige pedagogiske problemstillinger, samtidig som den viser kreative teoretiske og metodologiske muligheter for studier innen ANT i utdanning. Boken har som mål å plassere disse bidragene innenfor bredere forskningsretninger i utdannelse og sosio-materialistiske tilnærminger, som er av betydning gitt de utfordringer utdannere står overfor i dagens samfunn. Den stiller også kritiske spørsmål som utfordrer eksisterende perspektiver.