I takt med at programvareutviklingen har utviklet seg, har prosjektene blitt stadig mer omfattende og komplekse. Dette har ført til økte kostnader og behov for flere utviklere. Strømregningene for distribuerte prosjekter har nådd et nivå der optimaliseringer bokstavelig talt kan gi økonomiske gevinster. Over de siste ti årene har en programvareutviklingsbevegelse vokst frem, inspirert av spillutvikling. De begrensede ressursene og kompleksiteten i programvaren og maskinvaren som kreves for å lansere moderne spill har forutsetninger for en annen tilnærming. Data-orientert design er basert på teknikker fra høyytelses databehandling, databasedesign og verdier fra funksjonell programmering. Denne metodologien gir en praktisk tilnærming som reduserer kompleksitet samtidig som den forbedrer ytelsen til både utviklingsteamet og sluttproduktet. For å lykkes er det avgjørende å forstå målet, datagrunnlaget, maskinvaren og hvordan løsningen utvikles. Boken presenterer grunnleggende prinsipper som bidrar til en dypere forståelse av data-orientert design og gir veiledning om hvordan man kan implementere dette effektivt.