"Rig It Right!" gir en grundig innføring i rigging, slik at du får en fundamental forståelse av konseptet. Forfatteren veileder deg gjennom en rekke trinn-for-trinn veiledninger som dekker forskjellige typer animasjonskontroller, tilkoblingsmetoder, interaktiv hudtering, BlendShapes, edgeloops og leddplassering, for å nevne noen. Begrepet bipede blir utforsket ved å sammenligne menneskelige og fuglekarakterer, noe som gjør det mulig å se at en biped er en biped, og hvordan du kan løse problemer knyttet til lemmer. "Rig It Right!" tar deg til et mer avansert nivå der du lærer hvordan du lager stretchable rigs med usynlige kontrollsystemer og bruker dette til å skape dine egne riggtyper. Denne etterlengtede tredje utgaven inneholder oppdaterte kapitler og bilder, inkludert nye kapitler om modellering med riktig edgeloop (Regel #1!), hvordan du kan rigge det korrekt og deretter rigge det raskt med parallellbehandling, samt nye nyttige skript for evaluering av riggen din med profileringsverktøy. Nøkkelfunksjoner inkluderer å finjustere ferdighetene dine gjennom hele prosessen.