I boken 'The Last White Man' av Mohsin Hamid, som allerede er anerkjent som en essensiell lesning av The New Yorker og en bestselger fra The New York Times, utforskes et gripende narrativ om kjærlighet, tap og gjenoppdagelse i en tid preget av stor usikkerhet. Historien tar oss med på en reise hvor en mann ved navn Anders våkner en morgen til en livsforandrende opplevelse: huden hans har forvandlet seg og blitt mørkere. I speilet møter han en fremmed, en visjon av seg selv han ikke lenger kjenner igjen. I begynnelsen deler han denne hemmeligheten kun med Oona, en gammel venn som har blitt til en ny kjæreste. Men snart begynner lignende hendelser å dukke opp rundt om i landet; mennesker våkner til nye inkarnasjoner, usikre på hvordan naboer, venner og familie vil ta imot deres nye utseende. Noen ser på disse forvandlingene som den lenge fryktede omveltningen av samfunnsnormer. Hamids verk har fått ros for sin evne til å omforme Franz Kafkas ikoniske 'The Metamorphosis' til en samtidsbeskrivelse av rasemessige spenninger og mulighetene for menneskelig transformasjon.