Vi lever i et forbrukersamfunn hvor husholdningsutgifter utgjør en betydelig del av landets totale økonomiske produksjon, mer enn noen annen aktivitet. Walmart, verdens største selskap, driver over 10 000 butikker i tjue-seks land og sysselsetter 2,2 millioner mennesker. Shopping er en integrert del av vår kultur, og begrepet merkevarebygging har blitt så utbredt at enkeltpersoner også oppfordres til å utvikle sin egen 'personlige merkevare'. Men hvorfor handler vi? Det er åpenbart at det ikke bare handler om å dekke behov. Kjøp – og ofte kjøp av mer enn vi faktisk trenger, noe som kan påvirke både kredittvurderingen vår og vår mentale helse – er et omfattende sosialt fenomen som er dypt forankret i samfunnets struktur. I denne unike boken undersøker Lorne Tepperman og Megan Markus de mange årsakene til at folk kjøper ting, og de nøster opp i det innviklede nettverket av menneskelige motivasjoner. De ser også på hvordan selgere, både store og små, forsøker å få forbrukere til å kjøpe mer, ofte drevet av den nyeste forskningen innen samfunnsvitenskap. Forfatterne tilbyr også innsikter og anbefalinger som kan hjelpe leserne til å forstå sine egne kjøpsvaner bedre.